Profilreklam som mode

Många företag använder sig idag av profilreklam för att synas och sticka ut. Dagens profilreklam när det gäller kläder och accessoarer är dock inte vad det en gång var, i positiv bemärkelse. Nej, istället ska det läggas stor vikt vid både kvalitet och material och inte ge sken av att vara massproduktion även om det egentligen är det. Förr brydde man sig inte särskilt mycket om t-shirts, mössor och jackor som hade företagets logga på sig. De var ju ändå bara till för att visa upp loggan och inget annat, men idag ska vanlig profilreklam faktiskt kunna bäras så ofta som möjligt så att bäraren ska göra så mycket reklam det bara går. För detta krävs kvalitet och ett öga för stil.

Hållbarhet viktigt

Profilreklamens produkt ska kunna hålla måttet i alla bemärkelser. Den ska vara slitstark, snygg och hållbar, gärna i ekologiskt tyg eller material. Med hållbar menas även att den ska hålla länge. Därför gäller det att tänka till när man som företagare beställer hem t-shirts, en mössa med tryck eller huvtröjor. Tanken är att plaggen ska kunna kombineras med människors vanliga kläder och kanske bli en stilig accessoar under en kavaj eller pricken över i:et i skidbacken. De ska tåla tvätt och inte vrida sig i sömmarna och trycket ska inte försvinna bara för att plagget använts ett par gånger.

Frågor att ställa sig

När du ska trycka upp kläder eller mössor och dylikt som profilreklam är det bra om du försöker tänka lite kreativt. Tänk inte bara på att slänga dit en logga lite hur som helst utan med eftertanke över designaspekten. Hur kan tröjan kombineras med andra stilar? Vilken färg passar bäst till de flesta målgrupper? Vilket material uppskattar de flesta att bära? Finns det något i produkten som faktiskt hänger med i dagens modetrender? Om du lägger ned lite själ bakom kan du skapa mer än bara en profilprodukt – du kan även tillverka mode som kan passa in istället för att bli något som ligger slängt längst bak i garderoben. Har du lyckats med det, har du lyckats fånga dagens profilreklam.

Lägg vikt vid färger och små detaljer i en profilreklamprodukt. Hur kan sömmarna bli lite extra intressanta? Kan du lägga till mer än bara en logotyp? Vilken form har du tänkt dig. Som du kan läsa i texten är det många frågor som kommer upp till ytan när du ska marknadsföra dig själv på det här sättet. Den yttersta frågan är dock: när produkten är färdig eller du har en prototyp av den, en design på papper eller liknande, kan du tänka dig att bära den själv eller kan någon i din familj eller bekantskapskrets tänka sig att bära den?

elastik