Svenskar brukar generellt förknippas med god klädsmak och stilkänsla utomlands. Kanske beror det på att det finns så många svenska modeskapare som har rönt internationella framgångar.
Ett av de första namn som kommer på tal när man nämner svenskt mode brukar vara Filippa K. Bakom detta märke finns en kvinna vid namn Filippa Knutsson, som föddes år 1965 i Stockholm. Hon är dotter till ett annat känt namn inom svenskt mode, nämligen Lars Knutsson, som tillsammans med sin fru (och Filippas mor) Martina Clason startade och drev modekedjan Gul & Blå. Idag driver och äger Filippa Knutsson sitt modevarumärke Filippa K tillsammans med sin före detta man, Patrik Kihlborg.
En annan stor svensk modedesigner är Carin Rodebjer, som äger och driver modemärket Rodebjer. Märket är flerfaldigt prisbelönt, och ett av de mest framstående varumärkena inom mode i Sverige. Rodebjer har bland annat tilldelats Guldknappen av Damernas värld år 2005, Fresh Faces of Fashion Award av GenArt i New York år 2005 och Årets modedesigner av branschorganisationen Habit år 2010. Carin Rodebjer föddes år 1970 på Gotland, men bor numera i New York.
Ytterligare ett stort namn i inte bara den svenska modevärlden, utan den internationella, är Margareta van den Bosch. Van den Bosch utbildade sig på Beckmans mellan år 1961 och 1965, och är kanske mest känd för att ha varit chefsdesigner på H&M mellan 1986 och 2007. Hon finns kvar på modeföretaget än idag, som kreativ rådgivare och som ansvarig för alla företagets internationella modesamarbeten. Som långvarig chefsdesigner på H&M hade Van den Bosch stort inflytande på Sveriges och världen mode, vilket bland annat avspeglades i att hon år 2005 listades som den 44:e mäktigaste personen i Sverige av Göteborgs-Posten.
När man arbetar som modedesigner ställer det många krav på ens studio. Eftersom det är ett kreativt arbete, måste miljön vara stimulerande. Exakt vad det innebär varierar naturligtvis från person till person. Det som däremot är gemensamt för de flesta modeskapare är att det är en stor fördel att ha många och stora fönster i sin studio, eftersom man på det sättet får in naturligt ljus. Detta behövs bland annat för att kunna se färgnyanser mer exakt, och för att se hur plaggen ter sig ute i verkligheten.